آشنایی با سامانه چند ملیتی ( MEADS )
بازديد : مرتبه
تاريخ : جمعه 16 تير 1391برچسب:سامانه موشکی ,MEADS,میان برد,

پیشینه

سیستم پدافند برد متوسط پیشرفته نگاه جدید ایالات متحده به بحث دفاع کوتاه برد و برد متوسط با هدف ایجاد چتر دفاعی متحرک در زمان نزدیکی به دشمن و حفاظت دفاعی کاملا قابل حمل و مدولار با قابلیت تامین نیاز ارتش ایلات متحده و ناتو به سیستمی قابل اطمینان تر از سیستم های پاتریوت ، هاک  و نایک هرکولس در کشورهای متحد و ارتش ایالات متحده ساخته شده . در واقع این سامانه نسل جدید سیستم های دفاع بالستیکی با هدف دفاع قدرتمند چند کاره و برای جنگ در قرن 21ام ساخته شده است.

این یک پروژه سه ملیتی میباشد با هدف استفاده از قابلیت سیستم پاتریوت پیشرفته (PAC-3) برای حفاظت از نیروهای زمینی در برابر حملات موشک های بالستیک تاکتیکی ، موشک های کروز ارتفاع پایین و بالا ، هواپیما و هواپیمای بدون سرنشین و رادارگریزها ساخته شده در واقع این سیستم قرار است شکاف بین دفاع موشکی کوتاه برد مثل موشک استینگر و سیستم پدافند ارتفاع بالای تاد را پوشش دهد بر خلاف سیستم پاتریوت قدیمی این سیستم شعاع 360 درجه را پوشش داده و قابلیت حمل بالایی برای انتقال به مناطق جنگی دارد.

این پروژه در اواخر دهه 80و اوایل دهه 90 شکل گرفت. زمانی که نیروی زمینی و سپاه تفنگداران دریایی ایلات متحده برنامه ای به نام پروژه SAM برای ایجاد یک جایگزین برای سیستم Hawk داشتند. این سیستم از دهه 60 در خدمت بوده است.
در سال 1995 پروژه SAM به MEADS تغییر نام داد و شروع به جذب شرکای بین المللی و بخشهای چند ملیتی نمود. که شامل شرکت لاکهید مارتین از آمریکا ، آژانس دفاع هوایی اروپا از آلمان و بخش دفاعی ایتالیا بود. هزینه تحقیق و ساخت این سامانه به ترتیب 58 درصد ایالات متحده ، 25 درصد آلمان و 15 درصد توسط ایتالیا تامین شده است. 
در سال 2003 آمریکا تصمیم گرفت تا سامانه را با سیستم پدافند پاتریوت ترکیب کند .
این سامانه ای دفاعی شامل 6 قسمت میباشد.
1- رادار کنترل آتش چندکاره
2- رادار نظارت 
3- مدیریت نبرد ، فرماندهی ، کنترل ، ارتباطات ، کامپیوترها ،اطلاعات در واحدی به نام (BMC4I)
4- سلولهای موشک PAC - 3
5- لانچرهای متحرک
6-بخش تعویض لانچرها 
 
واحد  BMC4I
سیستم متحرک BMC4I   مسئول ارتباط دیتا لینک  با رادارهای دیگر و ماهوارها میباشد، که این سکویی گسترده تر برای دفاع موشکی بوجود می آورد.
رادار این مدل کاملا از نو طراحی شده و گونه ای جدید از رادار باند X چند کاره با قابلیت رهگیری و هدایت چندین موشک PAC–3 بصورت همزمان و مجهز به جدید ترین سامانه ضد جنگ الکترونیک میباشد.
زمان طولانی تست و طراحی این سامانه بخاطر سخت گیری  ارتش ایالات متحده و اطمینان از کارآمدی این سیستم در مقابل انواع سناریوهای ممکن و همینطور مقرون به صرفه بودن این سامانه از نظر هزینه میباشد.
در یک سناریوی جنگ به طور معمول ، رادار مراقبتی سوار بر کامیون با توان پویش 1000کیلومتر افق را برای تهدیدات بصورت 360 درجه اسکن میکند و کاملا در مقابل جمینگ دشمن مقاوم میباشد.
 
هنگامی که یک موشک تشخیص داده میشود ، رادار گزارشات دقیقی از موقعیت هدف تولید و به کامیون متحرک  BMC4I ارسال میکند.  
کامیون BMC4I  دستور شلیک را به نزدیکترین لانچر به همراه دیگر دادها ارسال میکند.
هر لانچر که  بر روی یک وسیله نقلیه چرخ دار نصب شده است.  قادر به بارگزاری چندین باطری موشک PAC - 3 میباشد. ارتش قادر خواهد بود به سرعت لانچر یا کامیون BMC4I  یا رادار را توسط C - 130 و هواپیمای حمل و نقل A400M برای استقرار سریع حمل کند.
 
 
هر واحد   BMC4I همراه با 12کامیون لانچر PAC – 3 را میتوان با 5 فروند C - 130  یا با 1 فروند C-5 حمل نمود.در منطقه جنگی ، لانچرهای شلیک موشک با نیروهای زمینی در حال حرکت میباشد. برای کاهش خطر شناسایی ، ارتش قادر خواهد بود واحد لانچر را بسیار دورتر از کامیون حامل رادار و واحدهای  BMC4I  مستقر کند، ارتش همچنین میتواند برای سر درگم کردن دشمن سیستم یا لانچرها را دائم جابجا کند و اینکار به راحتی حرکت یک کامیون به منطقه ای دیگر خواهد بود این سیستم میتواند پا به پای نیروهای زمینی جلو برود مجموعه به چند دسته تقسیم شده و هر بار دسته خاصی همراه با نیروهای زمینی جلو میرود در حالی که دسته دیگر چتر دفاعی را بر قرار کرده است.اینکار بدون کوچکترین مشکلی در سامانه اتفاق میفتد و این باعث میشود عملا دشمن الگوی قرارگیری سیستم را کشف نکند.
 
واحد  BMC4I
 
موشک
موشک رهگیر  PAC-3  به طول 5 متر و قطر 25 سانتیمتر، نسخه به روز رسانی از PAC - 2 میباشد. تفاوت اصلی نهفته در مکانیزم انهدام است : در حالی که PAC - 2 با استفاده از یک کلاهک انفجاری اهداف خود را منهدم میکند ،  PAC - 3  از برخود سر به سر و انرژی جنبشی برای نابودی هدف استفاده میکند. ولی موشک PAC – 3 این سامانه کاملا با موشک PAC – 3 که این چند سال تولید شده متفاوت میباشد موتور این مدل توسط شرکت تحقیقاتی آتلانتیک واقع در ویرجینیا ساخته شده این موشک پیشرفته علاوه بر باله های رایج در این مدل به سیستم تغییر بردار رانش مجهز شده که توان مانور پذیری بالایی به موشک داده و همچنین در فاز ترمینالی این موشک از نوعی رادار موج میلیمتری باند K  که توسط بخش آلابامای کمپانی بوئینگ ساخته شده که کاملا در مقابل جمینگ مقاوم بوده و جدیدترین سامانه های جمینگ نیز به سختی خواهند توانست موشک را فریب دهند.
پس از شلیک ،موشک PAC - 3  اطلاعات هدف خود را از رادار- X باند کنترل آتش چند منظوره دریافت میکند. اطلاعات هدف مثل جهت حرکت ، فاصله و سرعت جهت تنظیمات رهگیری به واحد پردازش موشک  که در واقع یک کامپیوتر و سنسور  نصب شده بر روی موشک واقع در نوک موشک میباشد جهت مقایسه ارسال میشود .
 
 
در نهایت PAC – 3 با موشک مانند یک گلوله برخورد میکند وتوان نابودی کامل کلاهک از جمله هسته ای ، شیمیایی ، و یا عوامل بیولوژیکی را دارد.
در اواخر سال  2003 در سیراکوس نیویورک شرکت لاکهید موفق شد توسط سامانه MEADS هواپیمای شبیه سازی شده و چند موشک را تشخیص ، ردیابی و منهدم کند. در مارچ 2004 در نیومکزیکو سیستم موفق شد موشک بزرگی را منهدم کند این تست برای سنجش توان درگیری سامانه با موشکهای اسکاد پر سرعت کوتاه برد ترتیب داده شده بود.
 
رادار 
رادار نصب شده MEADS در ایتالیا که موفق شد همزمان چند هواپیما و موشک بالستیک را منهدم کند.
در سپتامبر 2004 واحد چند ملیتی پروژه قراردادی 9 ساله به ارزش 3.4 میلیارد دلار بواسطه ای طراحی وتوسعه و یک سری موفقیت های سامانه بین شرکا: ایلات متحده ، آلمان و ایتالیا منعقد شد. آلمان و ایتالیا در سال 2005 از عدم دسترسی به تمام تست های سیستم و محدودیت در دسترسی به فن آوری ساخت ابراز نگرانی کردند.
با این حال وزارت دفاع ایلات متحده این سامانه دفاعی را بخش مهمی از معماری دفاع موشکی خود میداند ودر مارس 2004 تاکید زیادی بر ایجاد تعادل در دسترسی به برنامه دفاع موشکی بین سه متحد پروژه دارد این سامانه که بطور آزمایشی در حال کار میباشد برای استقرار اولیه در سال 2014 برنامه ریزی شده است.
 
رادار سرچ (سمت چپ) و رادار کنترل اتش (سمت راست) سامانه MEADS
 
آلمان در حدود 1.2میلیارد دلار در دفاع موشک بالستیک طی هشت سال آینده سرمایه گذاری میکند البته آلمان در کنار موشک PAC-3 از نوعی موشک هوا به هوا( IRIS-T_SL) نیز استفاده میکند این موشک دارای برد 30 کیلومتر بوده که با نصب موتور جدید و سامانه دیتا لینک جدید بعلاوه بهسازی آنجام شده آن را به یک موشک میانبرد تبدیل کرده اند و از آن فقط در برد متوسط استفاده میشود.این موشک در نسخه هوا به هوا بسیار موفق بوده است. سامانه MEADS جایگزین سامانه  پاتریوت  مستقر در آلمان و جاهای دیگر میشود. سامانه جانشین دارای برد بیشتر، به اندازه 1000 کیلومتر میباشد. آلمان در خواست خرید 12 تا 24 وحد از این سمانه دفاعی را به منظور جایگزینی با  سامانه دفاعی پاتریوت اعلام کرده که با توجه به موجودی در آلمان به تدریج مستقر میشود.
 
 
علاقه آلمان و ایتالیا به سیستم دفاعی جدید نشان دهنده یک تغییر نگرش نسبت به اتفاقات سراسر جهان میباشد، که در این جهان بی ثبات ممکن است بازدارندگی شکست بخورد  و سامانه ای دفاعی باید باشد تا در آن روز از کشور دفاع کند.
 
یکی از نکات طرح درگیری با رادارگریزها میباشد بطوری که در فیلم تبلیغاتی این محصول جنگنده رادار گریزی با شکل و شمایل جنگنده رادارگریز چین نیز در لیست اهداف این سامانه دیده میشد. گویا آمریکا از اکنون به فکر ایجاد دیوار دفاعی در مقابل رادار گریزهای آینده افتاده و بسیار به موشکهای کروز پر سرعت دشمن توجه کرده است. 
 
 
این سیستم میتواند با سیستمهای کنترل میدان جنگ ، آواکسهای مستقر در منطقه ، انواع سنسورهای پرنده در آسمان ، ماهواره ها و دیگر سیستمهای پدافندی مانند سامانه محافظ  AEGIS بر روی دریا ، سامانه پدافند ضد موشک بالستیک THAAD و همچنین سیستم پدافند پاتریوت ارتباط برقرار کند و موشک و رادار خود را بین این سیستم ها به اشتراک بگذارد و شبکه ای تارعنکبوتی جهت دفاع ایجاد کند.از نکات جالب طرح قابلیت این سامانه در همگام شدن با سیستم هایی است که پایین ترین هماهنگی با این سیستم را دارند میباشد تقریبا با هر سیستمی میتواند همگام شود. تمام سیستمهای پدافندی موجود  این سامانه برای ایجاد اتصال با دیگر بخشها از نوعی سیستم وایرلس پیشرفته اتصال اجرای خودکار با امنیت بالا و مقاوم در برابر جنگ الکترونیک در قرن جدید استفاده میکند.سیستم طوری ساخته شده که بتوان هم نرم افزار وهم سخت افزار را به سادگی بروز رسانی کرد .
 
 

نظرات شما عزیزان:

منوچهر
ساعت15:05---19 اسفند 1392
وقتی برد بلند رو پوشش نمیده و فقط دو برد را پوشش میدهد به چه دردی میخورد

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +